To Αεροδρόμιο Ελληνικού ήταν το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας για πάνω από 60 χρόνια, μέχρι το Μάρτιο του 2001, οπότε και έκλεισε, αντικαθιστούμενο από το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Ο κωδικός του κατά την IATA ήταν ATH, που τώρα χρησιμοποιείται από το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, ενώ ο κωδικός του κατά τον ICAO ήταν LGAT (ο οποίος δεν μεταφέρθηκε στο Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος). Το πολιτικό αεροδρόμιο είχε δύο τερματικούς σταθμούς (terminal), ο δυτικός για την Ολυμπιακή Αεροπορία και ο ανατολικός για τις διεθνείς πτήσεις. Ένας επιπλέον τερματικός σταθμός ήταν αυτός της Αμερικανικής Βάσης του Ελληνικού.
Το αεροδρόμιο άρχισε να κατασκευάζεται το 1938 στη περιοχή Χασάνι, με διάδρομο προσγειώσεως 1.800 μέτρων μετά από απαλλοτρίωση τμημάτων των τότε κοινοτήτων Κομνηνών και Ελληνικού. Ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος όμως δεν επέτρεψε την ολοκλήρωσή του. Κατά την περίοδο της Γερμανο-Ιταλικής κατοχής επίσπευσαν οι Γερμανοί την επέκτασή του για δικούς τους σκοπούς. Αντίθετα η συμμαχική αεροπορία επεδίωξε να παρεμοδίσει τη συμπλήρωσή του με συνέπεια επί σειράς επιδρομών, κυρίως νυκτερινών βομβαρδισμών προς αποφυγή θυμάτων εκ των εργαζομένων εκεί Ελλήνων. Από τους βομβαρδισμούς εκείνους είχαν προκληθεί πολλές ζημιές ακόμη και στους παρακείμενους οικισμούς. Κατά την αποχώρησή τους όμως οι Γερμανοί κατέστρεψαν και υπονόμευσαν τους διαδρόμους του.
Μετά τη λήξη όμως του πολέμου οι ζημιές αυτές επιδιορθώθηκαν και το 1950 το αεροδρόμιο απέκτησε και δεύτερο διάδρομο με μήκος 2.250 μέτρα, ενώ ο πρώτος αυξήθηκε και αυτός στα 2.250 μέτρα. Το 1958 ο κύριος διάδρομος αυξήθηκε πάλι, με μήκος τα 3.000 μέτρα. Το 1969 εγκαινιάστηκε ο Ανατολικός Αεροσταθμός, ο οποίος είχε σχεδιαστεί από το γνωστό Φινλανδό αρχιτέκτονα Έρο Ζάρινεν. Τη δεκαετία του 1970 ο κυρίως διάδρομος επιμηκύνθηκε στα 3.500 μέτρα, ενώ το 1976 η Ελληνική Κυβέρνηση ανέθεσε σε Κοινοπραξία της Aeroports de Paris και του Αεροδρομίου της Φρανκφούρτης την επιλογή της κατάλληλης τοποθεσίας για τη μεταφορά του αεροδρομίου. Η τοποθεσία που επιλέχθηκε τελικά ήταν τα Σπάτα, αλλά η κατασκευή αναβλήθηκε. Τη δεκαετία του 1990 το αεροδρόμιο εξυπηρετούσε από 10 έως 12 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο.
Το πιλοτήριο του Boeing 747, όπως είναι σήμερα. |
Η κατάσταση στην οποία βρίσκεται σήμερα το Αεροδρόμιο του Ελληνικού θυμίζει το παλιό του μεγαλείο, αλλά είναι εμφανή τα σημάδια εγκατάλειψης. Είναι άλλωστε γεγονός ότι έχουν σημειωθεί κατά καιρούς βανδαλισμοί τόσο στα κτήρια όσο και στα διατηρητέα αεροσκάφη της Ολυμπιακής. Πλέον οι μόνοι χώροι που είναι προσβάσιμοι είναι τα αεροσκάφη, στην δυτική γωνία της πίστας και τμήμα του ανατολικού αεροσταθμού που έχει μετατραπεί σε μουσείο. Απεσταλμένοι μας επισκεύθηκαν πρόσφατα τον χώρο και παραθέτουν τις εμπειρίες τους.
Η καμπίνα του Boeing 747 όπως έμεινε μετά τους τελευταίους της επιβάτες. |
Άποψη της πίστας από το παράθυρο του συγκυβερνήτη. |
Το BAC ONE-ELEVEN |
Δυστυχώς κατάντια!
ΑπάντησηΔιαγραφήsignomi gia tin parembash alla edo kai kero prospatho na mpo kai na do to aerodromio tou ellinikou kai den mporo (logw security) mipos mporeite na mou peite pos mpikate?
ΑπάντησηΔιαγραφήΉρθαμε σε επαφή με τους αρμόριους φορείς και μας χορηγήθηκε δημοσιογραφική άδεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήpos sas xorigi8ike i adeia?? mporo k ego na kano kati paromoio gia ena blog pou exo mazi me enan filo m ??( to blog afora to aerodromio ellinikou)
ΑπάντησηΔιαγραφήμηπως μπορειτε να πειτε ποιοι ειναι οι αρμοδιοι φορεις; ενδιαφερομαι και εγω. ευχαριστω
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορείτε να έρθετε σε επαφή με το ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α. το οποίο έχει στην κατοχή του τα αεροπλάνα και το μουσείο.
ΑπάντησηΔιαγραφή