Κυριακή, 22 Μαΐου 2011

Τα πιο επιτυχημένα αεροσκάφη [GR]


Το Boeing 737 είναι το δημοφιλέστερο επιβατικό αεροσκάφος μέσων αποστάσεων - στενής ατράκτου στον κόσμο. Κατασκευάζεται από την εταιρεία Boeing Commercial Airplanes χωρίς διακοπή από το 1967. Με περίπου 6,160 αεροσκάφη να έχουν παραγγελθεί και 5,009 να έχουν παραδοθεί σε αεροπορικές εταιρείες, αποτελεί το πιο διαδεδομένο αεροσκάφος τζετ που έχει βγει ποτέ στην παραγωγή. Κάθε στιγμή υπάρχουν περίπου 1,250 αεροσκάφη 737 κάθε τύπου στον αέρα παγκοσμίως. Κατά μέσο όρο, ένα Boeing 737 απογειώνεται κάθε πέντε δευτερόλεπτα.
Υπάρχουν τρεις βασικές γενιές του 737, η Original (Αυθεντική), Classic (Κλασσική) και Next-Generation (NG, Επόμενης Γενιάς)
  • Original: είναι τα 737-100 και -200 (σε παραγωγή από το 1967 μέχρι και το 1988)
  • Classic: τα 737-300, -400 και -500 (σε παραγωγή από το 1983 μέχρι το 2000)
  • Next Generation (ή 737NG): 737-600, -700, -800 και -900 (Σε παραγωγή από το 1997)
Η μεγάλη πλειοψηφία των 737 σε χρήση σήμερα είναι μοντέλα από τις γενιές Classic και Next Generation.


Το Airbus A320 είναι ένα επιβατικό αεροσκάφος μέσων αποστάσεων και στενής ατράκτου. Κατασκευαστής είναι η Airbus Industrie. Είναι ο βασικός ανταγωνιστής του Boeing 737 και είναι το πιο δημοφιλές πολιτικός αεροσκάφος της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής και της κατασκευάστριας εταιρείας.
Το πρόγραμμα για την κατασκευή του A320 ξεκίνησε το 1982. Η Airbus, μετά την αρχική αποδοχή του A300 διαπίστωσε ότι η αγορά των τοπικών και μέσης απόστασης πτήσεων αποτελούσε χώρο όπου κυριαρχούσε η αμερικανική Boeing, με αεροσκάφη τα οποία είχαν σχεδιαστεί στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Οι μηχανικοί της ευρωπαϊκής εταιρείας γνώριζαν ότι η νέα - για την εποχή - τεχνολογία των υπολογιστών και των συνθετικών πλαστικών θα επέφερε πολύ καλύτερες επιδόσεις, τόσο στον κρίσιμο τομέα του βάρους, όσο και στους τομείς της κατασκευής και εργονομίας για τους πιλότους.
Έτσι, τον Μάρτιο του 1982, έθεσαν τους στόχους για το νέο αεροσκάφος. Πρώτον, το Ά320 θα ήταν τεχνολογικά 2 γενιές πιο προηγμένο από τους βασικούς του (τότε) ανταγωνιστές, το Boeing 727 και το Boeing 737. Για το λόγο αυτό, επιλέχθηκε και αναπτύχθηκε ένα ηλεκτρονικό σύστημα πτήσης (fly-by-wire), στο οποίο οι υδραυλικοί μηχανισμοί των επιφανειών χειρισμού θέτονταν υπό τον έλεγχο μιας σειράς υπολογιστών, οι οποίοι έπαιρναν εντολές από ένα απλό πλευρικό χειριστήριο στο πιλοτήριο του αεροπλάνου. Έτσι, οι υπολογιστές μπορούσαν να προγραμματιστούν ώστε να βοηθούν αποτελεσματικά τους πιλότους κατά την διάρκεια των ελιγμών, αν και ουσιαστικά απέκοπταν κάθε επαφή του πιλότου με τις επιφάνειες ελέγχου. Η δεύτερη καινοτομία που αναπτύχθηκε ήταν το πρώτο πλήρως γυάλινο πιλοτήριο σε πολιτικό αεροσκάφος. Οι παλιοί αναλογικοί δείκτες και τα μεικτά συστήματα ηλεκτρονικής απεικόνισης και αναλογικών δεικτών παραμερίζονταν, και 6 πολυχρηστικές οθόνες (MFD) πήραν την θέση τους. Οι οθόνες αυτές είναι πλήρως προγραμματιζόμενες ώστε οι πιλότοι να μπορούν να βλέπουν με απλές κινήσεις όλα τα συστήματα και τις πληροφορίες των οργάνων του αεροσκάφους συγκεντρωμένα, όπου εκείνοι επιθυμούν.


Το Boeing 747 είναι ένα αεροσκάφος ευρείας ατράκτου για επιβατικές αερογραμμές και μεταφορά εμπορευμάτων, το οποίο αναφέρεται πολλές φορές ως Τζάμπο τζετ. Είναι ανάμεσα στα πιο αναγνωρίσιμα αεροσκάφη του κόσμου και ήταν το πρώτο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου που κατασκευάστηκε. Η πρώτη πτήση του έγινε το 1970 και κατείχε για σχεδόν 37 χρόνια το ρεκόρ για τη μεγαλύτερη χωρητικότητα επιβατών από αεροσκάφος.
Το τετρακινητήριο 747 χρησιμοποιεί ένα διπλό κατάστρωμα που διαμορφώνει μέρος του μήκους του. Είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις για μεταφορά επιβατών και για μεταφορά φορτίων. Η Boeing σχεδίασε το επάνω κατάστρωμα για στεγάσει την πρώτη θέση ή (όπως συμβαίνει τώρα συνήθως) ως επιπλέον καθίσματα και για να επιτρέπει τη γρήγορη μετατροπή του αεροσκάφους σε αεροσκάφος εμπορευμάτων με την αφαίρεση των καθισμάτων και την προσθήκη πρόσθιας θύρας. Η Boeing έπραξε έτσι δίοτι πίστευε ότι τα υπερηχητικά αεροσκάφη θα καθιστούσαν τα υποχητικά αεροσκάφη ξεπερασμένα, ενώ η ζήτηση για υποηχητικά αεροσκάφη εμπορευμάτων θα ήταν σημαντική στο μέλλον. Πιστευόταν μάλιστα ότι το 747 θα θεωρούταν ξεπερασμένο μετά τις πωλήσεις 400 μονάδων αλλά ξεπέρασε τις προσδοκίες των επικριτών με την παραγωγή να περνάει το όριο των 1.000 μονάδων το 1993. Με βάση τα στοιχεία του Ιουνίου 2009, 1.416 αεροσκάφη είχαν κατασκευαστεί, με 107 παραλλαγές να βρίσκονται υπό παραγγελία.
Το Boeing 747-400, η πιο πρόσφατη έκδοση σε χρήση, είναι ανάμεσα στα ταχύτερα υποηχητικά αεροσκάφη σε χρήση με ταχύτητα πτήσης περίπου 0,85 Μαχ (915 χιλιόμετρα ανά ώρα) και έχει εμβέλεια περίπου 13.450 χιλιομέτρων. Το 747-400 μπορεί να μεταφέρει ανάλογα με την οργάνωση των θέσεων 416 με 524 επιβάτες. Η επόμενη γενειά του αεροσκάφους, το 747-8, βρίσκεται σε παραγωγή και αναμένεται να χρησιμοποιηθεί το 2010. Το 747 αναμένεται να αντικατασταθεί με το Boeing Y3 στο μέλλον.


Το Airbus A380 είναι ένα τετρακινητήριο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου, με δύο πατώματα, το οποίο κατασκευάζεται από την Airbus. Κατασκευασμένο για να αμφισβητήσει το μονοπώλειο της Boeing, στα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου, το A380, το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο είχε την πρώτη του πτήση στις 27 Απριλίου 2005 στην Τολούζη της Γαλλίας και την πρώτη πτήση με επιβάτες στις 25 Οκτωβρίου 2007 από την Σιγκαπούρη προς το Σύδνεϊ, ως μέρος του στόλου της Singapore Airlines. Το πάνω κατάστρωμα του A380, εκτείνεται καθ'όλο το μήκος της ατράκτου. Αυτό του δίνει την πρωτιά όσο αναφορά τον χώρο των επιβατών με  478.1 m2 , 49% περισσότερο χώρο από το Boeing 747-400 με 320.8 m2. Παρέχει χώρο για 525 επιβάτες σε μια τυπική διαμόρφωση καμπίνας τριών τάξεων και μέχρι 853 επιβάτες σε μια καμπίνα με όλες τις θέσεις κατηγορίας economy class.  Το A380 έχει επιβατική ακτίνα 15,200 km (8,200 nmi, 9,400 mi), αρκετή για να εκτελεί πτήσεις από Νέα Υόρκη προς Χόνγκ Κόνγκ, με ταχύτητα πλεύσης 0.85 Mach (περίπου 900 km/h ή 560 mph).
Ως τον Απρίλη του 2011, 234 παραγκελείες έχουν γίνει, από τις οποίες οι 46 έχουν παραδωθεί. Η εταιρεία με τα περισσότερα Α380 στον στόλο της είναι η Emirates, η οποία έχει παραγκήλει 90 αεροσκάφη.


To Boeing 787 Dreamliner  είναι ένα δικινητήριο αεροσκάφος ευρείας ατράκτου, κατασκευασμένο από την Boeing Commercial Airplanes. Μπορεί να μεταφέρει από 210 έως 330 επιβάτες,  ανάλογα με το  μοντέλο. Η Boeing έχει δηλώσει ότι είναι το πιο οικολογικό και με την μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το 787 καταναλώνει 20% λιγότερο καύσιμο σε σχέση με το παραπλήσιο σε μέγεθος Boeing 767. Το αεροσκάφος αρχικά ονομάστηκε 7E7, πρίν την μετονομασία του τον Ιανουάριο του 2005. Το πρώτο 787 παρουσιάστηκε στο κοινό στις 8 Ιουλίου του 2007, στην γραμμή παραγωγής της Boeing στο Everett. Από τότε το 787 έγινε ένα από τα αεροσκάφη με τις περισσότερες παραγκελείες σην ιστορία, με 677 παραγκελείες τον πρώτο χρόνο! Μέχρι τον Μαρτιο του 2011, είχαν παραδωθεί 835 Boeing 787, σε 56 διαφορετικούς αγοραστές.  Μέχρι το 2011 η All Nippon Airways έχει τον μεγαλύτερο αριθμό 787 υπο παραγκελεία.
Στον σχεδιασμό του 787 έχουν συνεισφέρει πολλές ετερείες από όλο τον κόσμο. Αρχικά το 787 κατασκευαζόταν στην γραμμή παραγωγής της Boeing στο Everett, Washington. Πλέον αεροσκάφη θα παράγωνται και στο νέο εργοστάσιο στο North Charleston, στην πολιτεία της Carolina. Και τα δύο εργοστάσια θα παραδίδουν 787 στις εταιρείες.
Το 787 ηταν σχεδιασμένο να μπεί στην αγορά τον Μάιο του 2008, αλλά το project κατθυστέρησε και τώρα βρίσκεται 3 χρόνια πίσω από το πρόγραμμα. Η πρώτη πτήση του πραγματοποιήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2009 και η Boeing ελπίζει να περάσει τις δοκιμές και να πάρει την πιστοποίηση στα μέσα του 2011, έτσι ώστε να μπορέσει να αρχίσει να χρησιμοποιείται από τους αγοραστές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου